Download gratis e-book 'Hoe je faalangst binnen 10 seconden bespreekbaar maakt'
Maak faalangst bespreekbaarToegang

Page content

article content

Faalangst bespreekbaar maken en oorzaak ontdekken

Tom is boos

Met zijn gezicht op onweer sloft Tom mijn werkkamer binnen. Zijn tas sleept hij aan één hengsel over de grond achter zich aan. Met een diepe zucht ploft hij in de stoel tegenover mij.

"Kopje thee doen dan maar?"
"Met een een beetje melk.."

Ik geef hem een bemoedigend klopje op zijn schouder als ik langs hem loop op weg naar de keuken.

Faalangst

Tom is 10 jaar. Hij is slim, erg gevoelig, onzeker en hij heeft last van faalangst. Vooral bij geschiedenis repetities gaat het fout. Thuis, als zijn moeder hem overhoort, weet hij alles. Op school, als het repetitieblaadje voor zijn neus ligt, weet hij niets meer.

Vandaag had hij een repetitie geschiedenis.. Het duurt even voordat hij vertelt hoe het ging. Hij was een beetje zenuwachtig, maar niet zo erg. Tot hij op school was en de blaadjes werden uitgedeeld. Hij kon geen enkele vraag beantwoorden. En tot overmaat van ramp is Sofie, op hij wie hij al 'zijn hele leven' verliefd is, verliefd op Job..

"Ik wist helemaal niks meer! Hoe kan dat nou? En die stomme Sofie.." briest hij.

Kindercoach? Krijg direct gratis toegang en ontdek ook de snelste & makkelijkste manier om de oorzaak van faalangst bij kinderen te ontdekken.
Vul je naam en e-mailadres in een download het e-book direct.
Wij hebben ook een hekel aan spam

Boos of bang?

Tom is niet zo'n prater. Het duurt vaak even voordat hij zegt wat hij echt denkt en voelt. Ik ben hier bij hem al vaker tegenaan gelopen. Vorige week schreef ik een gedicht voor een jongetje van vijf met de boodschap dat hij helemaal goed is zoals hij is. Tijdens het schrijven hiervan bedacht ik me dat een gedicht over faalangst misschien wel een mooie ingang zou zijn om dit onderwerp met Tom bespreekbaar te maken.

Tom neemt kleine slokjes van zijn thee en wordt rustiger. Ik pak het gedicht dat ik eergisteren voor hem schreef.

"Ik heb iets geschreven en ik ben erg benieuwd wat jij ervan vindt. Vind je het goed als ik het aan je voorlees?"

"Ja hoor," zegt Tom. Ik hoor aan zijn stem dat hij nieuwsgierig is.

Ik lees het gedicht rustig voor. Na het voorlezen stel ik Tom de vragen die ik heb voorbereid. Het is een eenvoudig stappenplan, maar zeer doeltreffend. De laatste stap is gebaseerd op een vragenlijst uit mijn hypnotherapie opleidingsmap. Het doel van deze laatste stap is om de oorzaak van Toms faalangst te achterhalen, zodat ik weet waar we aan moeten gaan werken om dit probleem op te lossen. En dit lukt.

Ik stel vragen, Tom beantwoordt ze. Na het tweede kopje thee (en het derde chocolaatje..) wordt het ook voor Tom langzaam duidelijk dat achter zijn boosheid angst schuilt. Angst om het fout te doen, angst om niet goed genoeg te zijn. 

En het mooie is dat hij dit zelf zegt. Mijn laatste vraag beantwoordt hij met: "Ik ben altijd bang dat ik het fout doe."

En daar is de negatieve overtuiging die ten grondslag ligt aan zijn faalangst. Aan de hand van een andere vragenlijst (ook afkomstig uit mijn hypnotherapie opleidingsmap) bepalen we samen het doel van dit coachingstraject en maak ik een plan van aanpak.

Ik zet de tools in waar ik het liefste mee werk:

  • EFT (Emotional Freedom Techniques),
  • ontspanningsoefeningen,
  • de leerstof
  • en er is een nieuwe 'tool' bijgekomen: het gedicht.

Na een paar weken komt Tom met een glimlach van oor tot oor mijn werkkamer ingestormd. Met zijn tas nog op zijn rug en half struikelend over het matje dat bij de deur ligt, roept hij: "Ik hoefde maar één keer te zuchten en toen was het weg!! Ik wist alles!"

Kindercoach? Krijg direct gratis toegang en ontdek ook de snelste & makkelijkste manier om de oorzaak van faalangst bij kinderen te ontdekken.
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis e-book
Wij hebben ook een hekel aan spam
Een berichtje vind ik hartstikke leuk!

Comment Section

6 reacties op “Faalangst bespreekbaar maken en oorzaak ontdekken


Door Aline van de Haar op 9 april 2017

Mooi verhaal Carola, dank je wel. Als coach voor ouders en kinderen in een gescheiden situatie zie ik veel kinderen die kampen met faalangst. Vanuit een heel andere invalshoek heb ik daar onlangs een artikel over gepubliceerd http://gezagdelers.nl/complimenten-leiden-tot-faalangst/ om ouders meer inzicht en handvatten te bieden. Ik vind jou verhaal een erg mooie aanvulling. Vooral omdat het weer een hele andere manier van benaderen is. Speels en creatief. Erg leuk!


Door Carola op 9 april 2017

Hoi Aline, dank voor je reactie. Ik heb je artikel net gelezen. Mooie aanvulling! Het is inderdaad lastig om de juiste complimenten te geven. Ik zou graag iets meer weten over de reden waarom het niet goed is om iemand een compliment te geven over zijn/haar talenten. Wat is jouw bron van dit stukje? Ik vind het juist fijn als mijn muzikale talent door anderen wordt opgemerkt en bevestigd. Ik denk dat de complimenten over iemands 'zijn' (jij bent prima zoals je bent, je bent muzikaal, etc.) ook belangrijk zijn. En natuurlijk moet daar wel bij gezegd worden dat je ondanks je talent wél fouten kunt en mag maken. Snap je wat ik bedoel? Ik hoor graag van je! Lieve groet, Carola


Door Aline van de Haar op 9 april 2017

Dit is inderdaad een gevoelig onderwerp. Faalangst is een van de onderwerpen die een rol kunnen spelen in gescheiden gezinnen. Vandaar dat ik daar in dit artikel meer uitleg over geef. Het verhaal over Mindset gaat uiteraard veel verder dan dat. Ook in het onderwijs is dit een belangrijk onderwerp bijvoorbeeld. Complimenten gericht op (aangeboren) talent zorgen ervoor dat we ons willen blijven bewijzen, het beeld in stand willen houden. Om jou voorbeeld aan te halen: Als je steeds verteld wordt dat je erg muzikaal bent kan je uitdagingen op dat vlak gaan vermijden om het beeld wat men van je heeft in stand te willen houden. Misschien was je muzikaal genoeg voor het schoolorkest, maar niet voor het filharmonisch orkest. Hoe ervaar je dat dan? Probeer je jezelf steeds opnieuw te bewijzen en vergaar je een eindeloze reeks bevestigingen? Ga je de uitdaging uit de weg? En hoe voel je je daarbij? Of gebruik je die tijd om te kijken waar je ontwikkelpunten liggen, om meer te leren? Dat is dan vooral waar het over gaat. En dat je prima bent zoals je bent, is een heel mooi uitgangspunt. Vanuit daar heb je de mogelijkheid om je, volledig vrijwillig, verder te kunnen ontwikkelen op gebieden die je zelf belangrijk vindt. Geeft dit je meer inzicht in de gedachte erachter? Mocht je meer willen weten, mag je me ook altijd bellen. Er is zoveel over te vertellen 😉 Fijne dag! Warme groet, Aline


Door Carola op 14 april 2017

Hoi Aline, dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap je punt! Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens 😉 . Ik denk dat het juist heel belangrijk is om iemands talenten, kwaliteiten, hartskwaliteiten, zielskwaliteiten of hoe je het ook wilt noemen te benoemen en te complimenteren. Het is fijn om ergens goed in te zijn of de potentie te hebben ergens goed in te worden. Een talent zegt veel over je 'zijn' denk ik. En stel dat we ons allemaal bewust worden van onze talenten, ze kunnen gaan ontwikkelen en er naar kunnen gaan leven.. Hoe mooi zou de wereld dan worden.. Dingen doen waar je goed bent, is fantastisch. Natuurlijk moet er geen druk, bijvoorbeeld in de vorm van verwachtingen, op komen! En dit is wel het gevaar en dit is denk ik ook wat je bedoelt.
En er speelt natuurlijk nog iets: (om mezelf maar weer even als voorbeeld te nemen) mijn muzikale talent zegt nog niets over mijn pianospel! Als ik niet studeer, zal ik nooit op een podium terecht komen. Maar het idee dat ik dit talent heb, vind ik heel fijn. Het kwartje is bij mij wat laat gevallen en dit vind ik jammer. Ik was waarschijnlijk veel minder onzeker geweest als ik me bewust was geweest van mijn muzikaliteit. Ik speel sinds kort ook panfluit. En hiervoor geldt hetzelfde: mijn docent is onder de indruk, maar als ik niet blijf studeren zal het nooit beter worden dan dit. Ik geniet met volle teugen omdat ik weet dat ik er goed in kan worden. Ik voel geen druk omdat ik weet dat ik muzikaal ben en dat het wel goed komt. En ik denk dat we daar naartoe moeten: talenten benoemen en de druk die dit met zich mee kan brengen eraf halen.
Een heel verhaal! Het zat blijkbaar diep 😉 .


Door Aline van de Haar op 14 april 2017

Bedankt voor je uitgebreide, deels persoonlijke verhaal. Interessant zo'n verschil in inzicht. Misschien leuk om eens persoonlijk verder over te sparren?


Door Carola op 16 april 2017

Hoi Aline, ik denk dat we in essentie niet zo veel van mening verschillen en dat we het er allebei over eens zijn dat complimenten over talenten die verwachtingen in zich hebben niet goed zijn. Ik denk ook dat het één het ander niet uitsluit en als je, mits op de juiste manier, complimenten geeft over talenten dit kan bijdragen aan een beter zelfbeeld.
Nog een kleine aanvulling op mijn eigen reactie: ik wil niet beter worden in fluiten om het resultaat, maar omdat ik er ontzettend veel plezier aan beleef.
Dank voor je reacties! Lieve groet, Carola

Plaats een reactie


*