Download gratis e-book 'Hoe je faalangst binnen 10 seconden bespreekbaar maakt'
Maak faalangst bespreekbaarToegang

Page content

Begaafde indigo-kinderen krijgen vaak etiket ADHD

Begaafde indigo-kinderen krijgen vaak etiket ADHD

Heeft je kind de diagnose ADHD gekregen, maar twijfel je of je kind daadwerkelijk ADHD heeft? Misschien is je kind wel een begaafd indigo-kind! Begaafde indigo-kinderen krijgen vaak het etiket ADHD.

In dit artikel komen de volgende onderwerpen aan bod:

Ik ben altijd op zoek geweest naar onderwijssystemen waarin ik me als leerkracht thuis voelde. Ik zocht naar pedagogische en didactische denkbeelden die me aanspraken en aansloten bij mijn ideeën.

In vrijheid leren

in vrijheid lerenToen ik net was afgestudeerd werd ik aangenomen op een school die zich richtte op nieuwetijdskinderen. Deze kinderen waren vastgelopen in het reguliere onderwijs. Hun ouders waren ten einde raad. Een orthopedagoog die deze kinderen in haar praktijk begeleidde, startte in samenwerking met ouders en leerkrachten een school met een geheel nieuwe insteek: de kinderen kregen alle vrijheid en bepaalde zelf wat ze wilden leren. Ik was zeer nieuwsgierig! En ik herkende mezelf in deze kinderen. Ik solliciteerde, mocht op gesprek komen en werd aangenomen. Vol enthousiasme begon ik als leerkracht op een zeer vernieuwende school.

zone van de naaste ontwikkelingMaar na een tijdje begon ik toch dingen te missen. Onder andere een plan van aanpak, doelen en doelstellingen voor de school, het team en de leerlingen. De kinderen kregen naar mijn mening teveel vrijheid. Ik denk dat het belangrijk is om een kind aan de ene kant vrijheid te geven en aan de andere kant aan de hand te nemen, zodat je samen steeds een stapje verder komt: vandaag doen we het samen en morgen kun je het alleen. Als je kinderen op deze manier begeleidt, werk je in ‘de zone van de naaste ontwikkeling’.

De school waar ik werkte heeft het niet gered. Maar dit wil niet zeggen dat het concept ‘in vrijheid leren’ nooit werkt! Als dit goed georganiseerd wordt, zoals bijvoorbeeld op de Sudburey Valley scholen (1 september 2010 is er in Gent een Sudbury Valley School geopend) en zoals op de alternatieve kleuter- en basisschool opgericht in Ecuador door Rebecca en Mauricio Wild (de ‘Pesta’), zijn de resultaten prachtig! Ook in Nederland komen er steeds meer goedlopende scholen die de kinderen in vrijheid laten leren. 

Een helend gedicht over leren in vrijheid lees je hier>>>

indigo kinderen een nieuwe generatie dient zich aan Lee Carroll Jan ToberIk las in die tijd alles over nieuwetijdskinderen wat ik kon vinden. En afgelopen week pakte ik het boek De Indigo-kinderen, een nieuwe generatie dient zich aan (redactie Lee Carroll en Jan Tober met bijdragen van veel deskundigen) uit mijn kast. Bladerend door het boek langs alle uitroeptekens, onderstreepte en omcirkelde woorden en zinnen werd mijn aandacht getrokken door een bijdrage van Doreen Virtue die begon met de zin: “Indigo-kinderen krijgen vaak de diagnose ADHD omdat ze weigeren zich aan te passen.”

Wat zijn indogo-kinderen?

aura indigo kinderenEen gerenommeerd psychologe ontdekte dat in de aura (een energieveld om je lichaam) van deze nieuwetijdskinderen (er zijn verschillende soorten nieuwetijdskinderen) de blauw-paarse kleur sterk aanwezig is.

Indigo-kinderen hebben eigenschappen die niet eerder werden gezien. Ze vertonen gedrag en hebben een bewustzijn dat niet eerder werd ontdekt. Ze vragen van hun ouders, opvoeders, begeleiders een heel nieuwe benadering.

De belangrijkste kenmerken van indigo-kinderen:

1. Ze hebben een gevoel van koninklijkheid en het gevoel dat ze het verdienen om hier te zijn
2. Ze hebben een sterk gevoel van eigenwaarde (let op: dit is typisch iets voor indigo-kinderen, andere nieuwetijdskinderen kunnen soms erg onzeker zijn!)
3. Macht, autoriteit zonder uitleg accepteren ze niet
4. Wachten in een rij, of vergelijkbare dingen, vinden ze moeilijk en zullen ze waarschijnlijk gewoon niet doen
5. Methodes die het herhalen van handelingen vragen en waarbij niet creatief kan worden gedacht, frustreren hen
6. Ze zien vaak hoe je iets beter kunt doen (thuis, op school) waardoor het lijkt alsof ze tegendraads, dwars zijn. Ze passen zich niet aan.
7. Als ze niet onder soortgenoten zijn, voelen ze zich onbegrepen en kruipen ze in hun schulp. Ze lijken soms zelfs asociaal.
8. Ze reageren niet op strenge gedragsregels
9. Ze zullen duidelijk aangeven wat ze nodig hebben

indigo kinderenVeel indigo-kinderen denken na over de betekenis van het leven en over hoe ze de planeet kunnen redden. En ik denk dat we dit soort filosofen hard nodig hebben.. Maar helaas worden deze kinderen te vaak niet begrepen en in hokjes gestopt waar ze niet in passen met alle gevolgen van dien. Hun gaven en talenten worden onderdrukt, ze kunnen zichzelf niet meer zijn en krijgen soms zelfs onterecht medicijnen voorgeschreven..

ADHD, leerstoornis of begaafd?

Veel begaafde kinderen krijgen het etiket ADHD. En van veel begaafde kinderen wordt gedacht dat ze een leerstoornis hebben.

Veel ouders zijn zich er niet bewust van dat hun kind misschien wel begaafd is. ‘The National Foundation for Gifted and Creative Children’ heeft een lijst met eigenschappen samengesteld om je te helpen om erachter te komen of je kind begaafd is.

Kenmerken begaafde kinderen

Begaafde kinderen:

• Zijn zeer gevoelig
• Hebben heel veel energie
Vervelen zich snel waardoor het lijkt dat ze zich niet lang kunnen concentreren (een korte concentratieboog hebben)
• Hebben stabiele en zelfverzekerde volwassenen nodig
• Zullen in opstand komen tegen autoriteiten die niet democratisch (waarbij iedereen inbreng heeft) te werk gaan
• Kunnen zich goed inleven in anderen
Leren het liefst op hun eigen manier, vooral bij rekenen en lezen
• Raken ontmoedigd, teleurgesteld als het ze ontbreekt aan de middelen en mensen om hun grootse plannen uit te voeren
Leren door te doen
• Kunnen moeilijk stilzitten, behalve als iets hun interesse heeft gewekt
• Zijn vaak bang, bijvoorbeeld voor de dood en het kwijtraken van dierbaren
• Als ze op jonge leeftijd het gevoel krijgen dat dingen mislukken, kan er een blokkade voor leren ontstaan
• Kunnen zich gaan terugtrekken als ze zich bedreigd voelen of het gevoel hebben er niet bij te horen
Geven hun creativiteit op om er wel bij te horen

Veel begaafde kinderen hebben een hoog IQ, maar hebben hun creativiteit ver weg gestopt.

ADHD begaafd indigo kindWordt er van je kind gedacht dat hij/zij ADHD heeft? Dan bestaat de kans dat je kind een indigo-kind is! Als er hulp gewenst is, is het denk ik belangrijk dat je op zoek gaat naar een psycholoog die erkent dat bij deze kinderen de dingen niet altijd zijn wat ze lijken en ze een andere manier van aanpak nodig hebben.

LET OP: niet ieder kind met ADHD is een indigo-kind en niet ieder indigo-kind heeft ADHD. En met de diagnose ADHD is niets mis en deze kan voor ouders en kinderen een grote steun zijn in hun zoektocht naar een oplossing voor hun problemen, MITS de diagnose juist gesteld is!

Meer informatie over ADHD, tips en een helend gedicht vind je hier>>>

Bronnen:
Carroll, L., Tober, J., 2000, De Indigo-kinderen, Een nieuwe generatie dient zich aan, Laren.
Wild, R., 2002, Kwaliteit van leven voor kinderen en andere mensen, Amsterdam.

    Een berichtje vind ik hartstikke leuk!

    Comment Section

    6 reacties op “Begaafde indigo-kinderen krijgen vaak etiket ADHD


    Door anoniem op 6 april 2016

    Mijn kind is hoogsensitief, een indigo-kind en heeft een ontwikkelingsvoorsprong. Op de psz ging de leidster in haar autoriteit staan en ging het helemaal mis. Via een instelling (niet bekend met hoogsensitiviteit en begaafdheid) werd een diagnose ADHD, dwars gedrag, sterke eigen wil, niet willen luisteren, hoog niveau taalgebruik en waarschijnlijk dus Pdd-nos gesteld. Jeugdzorg heeft dit opgepakt, MKD wordt ingeschakeld en kind gaat naar RENN4-onderwijs of kind loopt vast. Kind is nog geen 5 jaar.


    Door Carola op 6 april 2016

    Wat een nare situatie! Ongelooflijk dat een kind en zijn/haar ouders door onbegrip hierin belanden.. Heel veel sterkte! Dat de juiste oplossing zich op het juiste moment mag aandienen..


    Door Jolan op 6 april 2016

    Actieve, creatieve jongen.
    Accepteert geen autoriteit (net als zijn ouders daar moeite mee hebben), hij komt in schoolse setting niet tot werken, er wordt gesproken over een grote afleidbaarheid, bewegingsonrust en -dus- waarschijnlijk ADHD.

    Ondertussen zijn we er achter dat hij een visueel ruimtelijke denker is en heeft hij zichzelf de tafels van 1-11 aangeleerd.
    Hij is 7,5 zit in groep 4 en de school wil hem het liefst naar speciaal onderwijs hebben.


    Door anoniem op 6 april 2016

    Hij is dus een beelddenker. Er is helaas nog op veel scholen zo weinig acceptatie van “beweeglijkheid”. Ken je het boek Wiebelen en friemelen in de klas? Echt een aanrader. Vind hij de stof te makkelijk, maar kan hij niet automatiseren? Leert hij misschien top-down?



    Door Carola op 6 april 2016

    Als we alle kinderen nu gewoon eens laten zijn wie ze zijn en hun talenten gaan belichten.. Hoe zou de wereld er dan uitzien..? Een kind dat zichzelf de tafels van 1 tot en met 11 aanleert beschikt over prachtige talenten! Sterkte!

    Plaats een reactie


    *