Download gratis e-book 'Hoe je faalangst binnen 10 seconden bespreekbaar maakt'
Maak faalangst bespreekbaarToegang

Page content

Heeft je kind slaapproblemen? 3 tips!

Heeft je kind slaapproblemen? 3 tips!

Ken je ze? Die avonden of nachten dat je je afvraagt of je (gevoelige) kind ooit nog in slaap zal vallen? Het is een drukke, overweldigende dag geweest. Het was een leuke of juist een nare dag met als resultaat dat je kind ‘hyper’ is en niet kan slapen..

Of misschien ervaart je kind langdurige stress, door bijvoorbeeld problemen op school of doordat hij/zij het gevoel heeft zichzelf niet te kunnen zijn of door iets anders, en kan hij/zij sowieso moeilijk ontspannen en in slaap komen..

Je hebt al uren op de rand van zijn/haar bed gezeten, voorgelezen, geaaid, samen een kopje ‘ontspanningsthee’ gedronken en je hebt zelfs een dagboek tevoorschijn getoverd zodat je kind alles wat er in zijn/haar koppie rondspookt op kan schrijven en zo los kan laten (onderzoekt wijst uit dat schrijven helpt om dingen te verwerken!). En nog lijkt het moment van inslapen en het moment dat je je eigen bed weer op kunt zoeken, mijlen ver weg..

Je zou kunnen zeggen dat ik best wat ervaring heb met ‘niet kunnen slapen’.. 😉 Dit heeft me van alles doen uitproberen.

Het allerbelangrijkste als je niet kunt slapen is ontspannen. Op deze manier zullen de stresshormonen, die ervoor zorgen dat je niet kunt slapen, in je lichaam afnemen.

Maar hoe doe je dat? Ontspannen als je klaarwakker en hyperalert bent…

Lichamelijk en geestelijk ontspannen

Ik heb drie dingen samengevoegd en hiermee een manier gevonden om tegelijk lichamelijk en geestelijk te ontspannen. Dit is ook geschikt voor de oudere kinderen (vanaf groep 6 denk ik)! Maar schat zelf even in of dit ook geschikt is voor jouw kind. Oefen eerst zelf zodat je hebt ervaren wat er gebeurt, dan samen en dan kan je kind dit alleen.

  1. Ga op je rug liggen en doe een koptelefoon op. Luister naar thèta meditatie muziek van Jeffrey Thompson. (In dit artikel vind je twee voorbeelden.) Deze muziek laat je hersengolven vertragen tot het thèta-niveau. Dit is het niveau van diepe ontspanning en meditatie.
    Ik gebruik de Bose koptelefoon met ruisonderdrukking. Prijzig (300 euro…), maar ik ben er ontzettend blij mee. Alle geluiden die ik vervelend vind, hoor ik niet meer. Ik gebruik hem ook overdag als ik me even helemaal wil afsluiten (of als er aan de straat gewerkt wordt met lawaaierige machines..).
  2. Ga in savasana liggen. Savasana is een yogahouding, ook wel de lijkhouding genoemd, waarbij je op je rug ligt met je handen los naast je lichaam en met je handpalmen naar boven. Je voeten liggen dicht naast elkaar. De hakken raken elkaar of liggen dicht naast elkaar en je voeten vallen slapjes naar buiten. Je ogen zijn gesloten.
    Haal eerst een paar keer diep adem en blijft daarna langzaam ademhalen. Je ontspant je lichaam. Eerst je benen, dan je romp, je armen, je hoofd.
    Ik las eens, ik weet natuurlijk niet meer waar, dat begrijp je.., dat een half uur liggen in savasana gelijk is aan drie uur slaap. Een fijne gedachte, toch?
  3. Als je ademhaling tot rust is gekomen, denk je op iedere inademing: ‘ik laat nu’. En op iedere uitademing: ‘alle spanning los…’ (Je kunt hier ook nog ‘alle spanning en angst los..’ van maken.) Dit is een soort mantra waardoor het haast onmogelijk is om ook nog aan andere dingen te denken. Je geest komt tot rust.

De combinatie van deze drie stappen zorgt ervoor dat je lichaam en geest ontspannen:

  • Het parasympathisch zenuwstelsel wordt geactiveerd
  • Het sympathisch zenuwstelsel komt tot rust
  • Stresshormonen nemen af
  • Je ontspant en…
  • Valt in slaap!

Laat je me weten hoe het gegaan is? Of heb je vragen? Laat hieronder dan even een reactie/vraag achter! (Of mail me even: mail@caroladekoning.nl)

En werkt dit onverhoopt toch niet? Dan is er maar één oplossing: een ritje op de rug van Het Sprookjespaard…! klik hier om het gedicht te lezen>>>

sprookjespaard-watermerk

    Een berichtje vind ik hartstikke leuk!

    Comment Section

    2 reacties op “Heeft je kind slaapproblemen? 3 tips!


    Door Joke op 13 december 2015

    heel fijne tips! Ook in je boek dat ik van je heb gekocht staat de ademhaling,wat daar nog extra bij helpt is als je dan schrijft dat je bv 3 tellen in en 4 tellen uit en daarna 4 tellen in en 5 tellen uit…dat is ook een waardevolle tip! Zonnige grtjs Joke


    Door Carola op 13 december 2015

    Dank voor je reactie Joke! Fijn dat je er iets aan hebt! En wat leuk dat je het tellen uit mijn boek noemt! Liefs

    Plaats een reactie


    *