arrow_drop_up arrow_drop_down
14 augustus 2015 
in School

Heeft jouw kind dyslexie of moeite met lezen?

Veel kinderen denken voornamelijk in beelden en hebben hierdoor moeite met lezen, schrijven en spellen: ze hebben dyslexie. Dit wordt ook wel woordblindheid genoemd. Een beetje misleidend, want blind zijn deze kinderen niet. Wist je dat jongens vaker last hebben van leesproblemen dan meisjes? Vier keer meer jongens dan meisjes hebben hiermee te maken.

Als een kind na een paar maanden leesles te hebben gehad eenvoudige woorden (enkelvoudige klankwoorden zoals kat en hek) nog niet kan lezen, spreekt men van dyslexie. Sommige kinderen kunnen dit wel, maar lopen vast als de moeilijkere klankcombinaties (zoals schotel en kaarsen) behandeld worden.

Ze blijven spellend lezen en kunnen de letters en klanken meestal prima van elkaar onderscheiden. Het probleem ontstaat bij de klanksynthese: klanken samenvoegen tot een woord.

Hoe vaak ze een woord ook gelezen hebben, ze herkennen het niet.

De oorzaak van dyslexie is nog steeds onduidelijk. Ligt het probleem in de hersenen? Heeft het te maken met een gehoorprobleem? Functioneren de ogen niet goed? Ligt het aan de omgeving waarin een kind opgroeit? Heeft het iets te maken met intelligentie?

Men weet het niet…

Of toch wel…?

Een andere kijk op dyslexie: de Davis-methode

Volgens de Davis-methode is dyslexie geen probleem dat moet worden opgelost, maar gebruiken mensen met dyslexie hun hersenen anders dan mensen zonder dyslexie. Deze andere manier van denken heeft veel voordelen.

Kinderen en volwassenen met dyslexie:

  • hebben vaak een hoog IQ
  • zijn erg creatief
  • bedenken snelle en efficiënte oplossingen voor complexe problemen
  • hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid
  • denken voornamelijk in beelden en gevoel

De manier waarop dyslectische kinderen en volwassenen denken, kan echter ook lees- en concentratieproblemen veroorzaken. De Davis-methode leert je controle te houden op hoe de verschillende delen van je hersenen samenwerken en leert je om de delen van je hersenen zo goed mogelijk te laten samenwerken.

Als je de technieken toepast, wordt lezen en schrijven veel makkelijker en behoud je de mooie eigenschappen van dyslexie.

Psychologische oorzaak

Ik ben altijd erg geïnteresseerd in de psychologische achtergronden van ziekten en aandoeningen. In mijn boekenkast staat dan ook het boek De sleutel tot Zelf-Bevrijding van Christiane Beerlandt. In dit boek beschrijft ze de psychologische oorsprong van 1100 ziekten. Dyslexie staat er ook in.

“Het gaat hier om een drang van innerlijke bevrijding, om helemaal trouw te zijn of te worden aan de hoogstunieke, oorspronkelijke, eigen Natuur, zonder compromis!” (Beerlandt, 2006, 276)

“Onbewust wenst deze mens slechts de ESSENTIE van dingen te zien en naar de essentie te communiceren.” (Beerlandt 2006, 276)De sleutel tot Zelf-Bevrijding Christiane Beerlandt en Verbeeldingskracht als heel meester Anneke van der Meer

De inzichten van Cristiane Beerlandt kunnen helpen om het probleem en de oorzaak duidelijk te krijgen en bij het zoeken naar en vinden van een
juiste aanpak voor jouw kind.

Anneke van der Meer heeft een prachtig helend verhaal geschreven voor Evert (8 jaar) met dyslexie. Ze kwam er, middels een aurareading achter, dat hij er helemaal geen zin in had om voor de zoveelste keer in een kinderlichaam te zijn geïncarneerd en hij zich weer alle basisvaardigheden eigen moest maken.

En of je nu gelooft in reïncarnatie of niet, na een aantal sessies ging Evert weer uit zichzelf naar de bibliotheek! Zijn intellectuele ontwikkeling verliep goed en hij ging met plezier naar school.
Het verhaal staat in haar boek Verbeeldingskracht als heelmeester.

Of de oorzaak van dyslexie bij iedereen hetzelfde is, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat dyslexie een aanslag is op het zelfvertrouwen van een kind.

In Het Grote Gedichtenboek voor Bijzondere Kinderen staat het gedicht ‘Dansende letters’ met een mooie boodschap voor kinderen met dyslexie.

 

Over de schrijver
Carola de Koning schrijft helende gedichten voor kinderen. Op deze manier combineert ze haar missie (kinderen helpen meer zelfvertrouwen te krijgen), haar passie voor schrijven en de kennis, ervaringen en inzichten die ze heeft opgedaan als groepleerkracht, bijlesjuf, kindercoach. Daarnaast werkt ze voor Wijzer over de Basisschool.
Marjolein Duchateau

Door

Marjolein Duchateau

op 14 August 2015

Hallo Carola, Wat ben je weer met prachtige dingen bezig. Je energie en passie zijn voelbaar. Hoe gaat het met je gezondheid? Ben je weer wat opgeknapt? Dit gedicht neem ik graag mee de klas in na de vakantie. Om kinderen te laten ervaren hoe heerlijk het is als je een tekst krijgt aangereikt waarin je jezelf (h)erkend en gewaardeerd voelt in zachte, liefdevolle woorden. Warme groet van Marjolein Duchateau

Carola

Door

Carola

op 14 August 2015

Wat een mooie woorden Marjolein..! Dankjewel! Fantastisch dat je het gedicht gaat voorlezen in de klas. Ik hoop precies dat het dat met de kinderen doet wat jij beschrijft.. Lieve groet

Reactie plaatsen

We use cookies