arrow_drop_up arrow_drop_down

Tijdens mijn werk als groepsleerkracht in het basisonderwijs en als bijlesjuf en kindercoach in mijn eigen praktijk ondervond ik dat heel veel kinderen last hebben van stress.

De kinderen die in mijn praktijk kwamen, kampten vrijwel altijd met spanning. Het is belangrijk om stress tijdig te signaleren, want als stress te lang aanhoudt, zijn de gevolgen heel naar. Zowel lichamelijk als geestelijk. Zowel bij volwassenen als bij kinderen.

Hieronder staat een lijst met 43 stresssignalen die je thuis, in de klas en in een praktijk kunt gebruiken.

Een ‘must have’ voor iedereen die kinderen heeft en/of met kinderen werkt!

Hoe herken je stress bij je kind (of bij jezelf)? Je kunt stress symptomen onderverdelen in verschillende categorieën:

  1. Lichamelijke symptomen
  2. Gedragssymptomen
  3. Psychologische symptomen
  4. Gedachten

Kinderen en volwassenen vertonen vaak dezelfde stress symptomen.

1. Lichamelijke symptomen

In een stresssituatie zal het lichaam zich klaar maken om snel en adequaat te kunnen handelen. Dit wordt de ‘vecht- of vluchtreactie’ genoemd. De volgende lichamelijke symptomen treden dan op:

  • Versnelde hartslag
  • Klamme en koude handen en voeten (het zweet breekt uit)
  • Gespannen spieren
  • Trillende armen en benen
  • Borstademhaling (snelle, oppervlakkige ademhaling)
  • Spanning in de maag
  • Kriebels in de buik
  • Koude rillingen

Als stress langdurig aanhoudt, kunnen de volgende lichamelijke klachten optreden:

  • Hoofdpijn
  • Maagpijn (misselijkheid, overgeven)
  • Buikpijn, darmstoornissen (constipatie, diarree)
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Beven, tics
  • Minder weerstand (meer kans op verkoudheid en griep)
  • Spanning in de nek en schouders  (opgetrokken schouders)
  • Duizeligheid

2. Gedragssymptomen

Het gedrag van kinderen en volwassenen die langdurige stress ervaren, verandert. De volgende gedragsveranderingen kunnen voorkomen:

  • Vermijding
  • Terugtrekken
  • Dingen uitstellen
  • Agressief zijn
  • Te veel eten of juist minder eetlust hebben
  • Hyperactiviteit
  • Snel huilen
  • Slechtere concentratie (met als gevolg slechtere schoolprestaties bij kinderen)
  • Kinderlijk gedrag (bijvoorbeeld hetzelfde gedrag als in de kleutertijd)
  • Kinderen kunnen weer beginnen met duimen
  • Kinderen kunnen weer in bed plassen
  • Nagelbijten
  • Kinderen durven niet meer alleen te slapen

3. Psychologische symptomen

De volgende psychologische signalen kunnen voorkomen bij gestresste kinderen en volwassenen:

  • Bang zijn
  • In paniek raken
  • Geïrriteerd zijn
  • Somber zijn
  • Boos zijn
  • Zich zorgen maken
  • Zich schuldig voelen
  • Anderen de schuld geven
  • Verdrietig zijn

4. Gedachten

Als je vermoedt dat een kind gestresst is, probeer er dan in een gesprek achter te komen wat een kind denkt. Gestresste kinderen kunnen destructieve gedachten ontwikkelen. Bijvoorbeeld:

Negatieve gedachten zoals:

  • “Ik ben niet goed genoeg.”
  • “Ik kan het toch niet.”

Angstgedachten zoals:

  • “Ik ben bang dat het nooit meer goed komt.”
  • “Ik ben bang dat ik het niet goed doe.”
  • “Ik ben bang dat er iets ergs gebeurt.”

Agressieve gedachten zoals:

  • “Het kan me allemaal niks meer schelen.”

Waar moet je op letten?

Het kan lastig zijn om als ouder/opvoeder, leerkracht of andere beroepsbeoefenaar alle lichamelijke symptomen op te merken.

Let vooral op de ademhaling (een snelle oppervlakkige borstademhaling in plaats van een rustige buikademhaling) en gespannen spieren (opgetrokken schouders, zenuwachtig bewegen).

Als je kind of een kind waarmee je werkt stresssymptomen vertoont, raadpleeg dan een huisarts!

Gestresste kinderen leren ontspannen

Het is belangrijk om gestresste kinderen te leren ontspannen. Bewust ontspannen zorgt er namelijk voor dat kinderen:

  • Meer zelfvertrouwen krijgen
  • Zich beter kunnen concentreren
  • Makkelijker leren
  • Zenuwen, (faal)angst en stress de baas worden

Niet goed genoeg

Als je je om welke reden dan ook niet goed genoeg voelt, levert dit veel spanning op. Misschien herken je dit wel. Het kan zijn dat je in een constante staat van alertheid bent. Dit kost veel energie..

Met Het Grote Gedichtenboek voor Bijzondere Kinderen hoop ik iedereen die het in handen krijgt het gevoel te geven dat hij/zij helemaal goed is zoals hij/zij is. En ik hoop dat dit rust, ontspanning en zelfvertrouwen geeft, zodat er ruimte komt voor de ontwikkeling van ieders talent(en)!

Je kunt het boek hier bekijken>>>

In dit artikel lees je alles over stress: wat stress is, wat er in je lichaam gebeurt, waarom langdurige stress zo schadelijk is, enzovoort. Onderaan het artikel lees je een deel van het gedicht  over stress (Nu lekker even niets!) dat in Het Grote Gedichtenboek voor Bijzondere Kinderen staat.

De stresssignalen komen uit de Opleiding Hypnotherapie van Hypnovision (Marina Niemeijer).

Reactie plaatsen

We use cookies